Tip vooraf: lees deze blog helemaal, want aan het einde heb ik nog een verrassing voor je! ?♀️
Het is nog steeds de kindermuziekweek 2021. Vandaag deel ik een onderwerp met jullie over het verband tussen muziek en beweging. Nu hoor ik je denken: ‘Ja, muziek en beweging logisch!’ Toch is dit niet voor iedereen het geval. Want dat muziek en beweging met elkaar verbonden zijn is misschien logisch, maar dit wil niet zeggen dat je altijd weet hoe je dit het beste kunt aanpakken. In deze blog zal ik daarom niet alleen uitleggen waarom dit van belang is, maar zal ik ook een aantal voorbeelden geven van simpele dansspelletjes die je kunt doen met je kinderen. ?? en ja deze spelletjes kun je ook doen als je zelf misschien niet zo een goede danser bent, dus geen zorgen ? Laten wij beginnen bij het verband tussen muziek en bewegen. Wanneer de kinderen bij ons muziek horen staan zij al op om te gaan dansen, soms moet ik daar echt heel hard om lachen. De één komt goed mee met het ritme en de ander vindt dit wat lastiger. Het is altijd wel weer leuk om te zien dat zij elkaar dan wel weer helpen en proberen het samen te doen. Gisteren beschreef ik hoe muziek en de sociaal – emotionele ontwikkeling een verband hadden en dat dit van belang is voor het leren uiten van emoties. Je kunt je voorstellen dat muziek ook belangrijk is voor de lichamelijke ontwikkeling. Door muziek kom je sneller tot beweging komt, zeker wanneer er een bepaalde beat in een nummer zit! Voldoende beweging zorgt ervoor dat je voldoende verbrand, waardoor overgewicht vermindert kan worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je door alleen te dansen meteen overgewicht voorkomt ? beweging en gezonde voeding gaan natuurlijk hand in hand en zijn beide belangrijk! Een feit is echter wel dat door te bewegen je wel calorieën verbrand, wat kan bijdrage aan een gezonder gewicht.
Laten wij weer even terug gaan naar wanneer een kind net geboren wordt. Wanneer een kind net geboren is moet hij nog alles leren, van lopen tot rennen, maar ook het vasthouden van (kleine) voorwerpen. Het is dan ook zinvol wanneer een kind interesse toont in bijvoorbeeld een rammelaar het kind deze in de hand te geven. Zo kun je zien of het kind e vaardigheid om voorwerpen vast te pakken en vast te houden al beheerst. Wat heeft dit nu met muziek te maken? Dat zal ik je vertellen. Wanneer jij een rammelaar geeft aan het kind en deze maakt ook nog eens geluid, dan zijn zij en in beweging en horen zij klanken die zij gaan proberen na te doen. Op deze manier beweegt het kind (al is het misschien minimaal als je het vergelijkt met een peuter of een volwassenen) en maakt het kind zelf of met wat hulp ook muziek. Je kunt hier dus al vroeg mee beginnen. Dit wil niet zeggen dat het kind het ook meteen oppakt, hier zijn meerdere keren doen en vele malen herhaling voor nodig.
Leuke manieren om muziek en bewegen samen te laten komen zijn er veel liedjes waar, als je hier goed over nadenkt, bewegingen bij te verzinnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- Klap eens in je handjes;
- In de maneschijn;
- We maken een kringetje van jongens en van meisjes;
- Er zat een klein kaboutertje;
- Hoofd, schouders, knie en teen.
Andere leuke activiteiten kunnen zijn:
- Stopdans;
- Muziek estafette (voor de wat oudere kinderen);
- Het muziek zoekspel;
- Muziek speurtocht;
- Muziek memory;
- Muziek bingo.
Wil je meer weten van deze spellen? Ik heb een leuk e-book gemaakt waarin deze spellen staan uitgelegd en werkbladen zijn toegevoegd zodat je dit thuis ook kunt doen met de kinderen. Lijkt dit je leuk? Laat het mij dan zeker even weten, dan stuur ik het je toe! ?
Morgen weer een nieuwe blog over muziek. Wij gaan ons morgen richten op muziek en het belang hiervan voor de taalontwikkeling.
Liefs,
Priscilla